Molecaten is een Nederlandse exploitant van vakantieparken met 17 locaties in Nederland en een in Hongarije. Het bedrijf heeft voor de komende jaren meer openingen en overnames gepland en bouwt in 2018 aan een nieuw park in 2018. Ondanks het ontspannen imago van de vakantieparken zijn de klanten van Molecaten even veeleisend als gasten van een 5-sterrenhotel als het gaat om hun draadloze verbinding. “Het kan een uur duren voordat gasten klagen als er geen warm water meer is, we worden binnen vijf minuten gebeld als ze een slechte draadloze verbinding ervaren,” zegt Rutger Lueks, ICT-manager bij Molecaten. Connectiviteit is een fundamentele behoefte van gasten geworden.
Draadloze dienstverlening in eigen hand nemen
In 2010 had het bedrijf draadloze toegang op haar locaties geïnstalleerd via verschillende externe partijen, waarbij de gasten de serviceprovider moesten betalen voor toegang. Deze dienst paste steeds slechter bij de doelstellingen van Molecaten. Naarmate gasten verbinding maakten met meer apparaten en deze apparaten meer bandbreedte vereisten voor apps, werd de verbinding slechter. Bovendien had Molecaten geen controle over het netwerk, maar zij waren de eersten die te maken hadden met de frustratie van ontevreden gasten. Het werd duidelijk, zegt Lueks, dat het bedrijf moest investeren in haar eigen oplossing.
Glasvezel plus honderden externe access points
In samenwerking met 4IP Solutions, partner van Aruba, heeft Lueks een plan opgesteld voor een uitgebreid draadloos netwerk op tien van zijn locaties. Door deze samenwerking tussen Rutger Lueks, 4IP en Aruba is een robuust en toekomstbestendige architectuur ingevoerd.
Oplossing:
- 1.000+ 802.11ac Wave-2 Aruba outdoor AP’s
- Aruba Mobility Controllers op grote locaties
- Aruba Instant AP Clusters op kleinere locaties
- Aruba ClearPass Policy manager
- Aruba AirWave Netwerkbeheer
Platform voor toekomstige ontwikkelingen
De CEO van Molecaten, Tim Slager, zegt dat Molecaten nu de beste draadloze service heeft van alle Nederlandse vakantieparken:
“Andere locaties hebben contact met ons opgenomen en ons gevraagd hoe we het doen. Als bedrijf willen we geen onverantwoorde risico’s nemen met nieuwe technologie maar we willen vooraan staan als leider en innovator. Ik ben blij dat we hierin de markt voor zijn.” Molecaten zal de services voor gasten ook verbeteren met een nieuwe app waarmee gasten eten kunnen bestellen, kunnen controleren of een restaurant een vrije tafel heeft of voorzieningen kunnen boeken op de camping. “Met Aruba hebben we eindelijk een netwerk dat we kunnen beheren.” zegt Slager. “Wij zien het draadloze netwerk als een platform voor voortdurende verbeteringen in het hele bedrijf.”