Blog

De eeuwige student

René vertelt over het ideale recept om je kennisniveau op pijl te houden.

Iedereen denkt nog wel eens smachtend terug aan z’n studententijd. Uitslapen, uurtje college volgen, een beetje socializen… Om vervolgens snel je bankrekening te checken om te zien of de studiefinanciering al binnen is, zodat je een biertje kunt pakken tot in de vroege uurtjes. Studeren? Dat deed je ook nog ergens tussendoor. Wat een mooie tijd. Hoe anders is de situatie nu…

Het leven van een hardwerkende IT-consultant gaat ongeveer zo: vroeg uit bed, regelmatig in de file staan en dan minimaal 40 uur per week geconcentreerd aan de bak. Migraties in de avonduren of het weekend, laat thuis en niet vergeten om óók aandacht aan familie en vrienden te schenken. Studeren? Dat doe je ook nog steeds tussendoor.

Een leven lang studeren
Want studeren stopt nooit na je studententijd. De ontwikkelingen in de IT volgen elkaar in razend tempo op: van nieuwe producten en technieken tot verbeteringen van bestaande technieken. Denk aan kreten als WiFi6, SDN (Software Defined Networking), automation via API’s en nog maar te zwijgen over IT security. En dan heb je nog het behalen van nieuwe certificeringen of het verlengen van behaalde certificeringen. Het up-to-date houden van je kennisniveau is van essentieel belang voor je ontwikkeling en je carrière. Zeker voor een bedrijf als 4IP speelt kennis een belangrijke rol.

“Als je plezier hebt in dat wat je doet, voelt het niet als werk”

Kennisontwikkeling is key
4IP levert diensten gebaseerd op kennis en ervaring van onze consultants. Het verkopen van hard- en software behoort niet tot de activiteiten van 4IP en draagt niet bij aan de bedrijfsinkomsten. Juist in onze kennis en kunde zit onze kracht en toegevoegde waarde. “Maar hoe hou je dat kennisniveau eigenlijk up-to-date?” Die vraag wordt mij regelmatig gesteld door klanten en collega’s. Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en heeft iedereen z’n persoonlijke voorkeur. Ik deel graag die van mij om je een idee te geven.

Een paar opties zijn:

  • Het volgen van (technische) trainingen en webinars
  • Ouderwets in de boeken duiken
  • Documentatie online raadplegen
  • Oprechte interesse hebben in je vakgebied

Thuis ‘aan het werk’
Die laatste optie is voor mij de belangrijkste. Dat houdt onder meer in dat voor mij de werkweek niet stopt na 40 uur. Als je plezier hebt in dat wat je doet, voelt het ook niet altijd als werk. Zo heb ik het voorrecht dat ik thuis een demo- en testomgeving tot m’n beschikking heb. Heb jij dat niet, dan bieden vendoren tegenwoordig gelukkig ook voldoende opties voor demo en testdoeleinden. Zoals Workbench van HPE Aruba of de FortiPoC van FortiNet.

“Het thuisfront is de meest kritische ‘klant’, waar ik 24/7 support moet verlenen”

24/7 support aan het thuisfront
Deze testomgevingen bieden opties om nieuwe software en features als eerste te installeren en te testen. Om nieuwe technieken direct uit te rollen en in de praktijk te brengen binnen de “productieomgeving” thuis. Dit levert niet alleen kennis en ervaring op, maar geeft ook direct inzicht in eventuele aandachtspunten of bugs bij het gebruik ervan. En het thuisfront is de meest kritische ‘klant’, waar ik 24/7 support moet verlenen. Als toegang tot het netwerk – of erger nog: toegang tot het internet – niet mogelijk is, dan zijn de rapen gaar.

Vooruitstrevende klanten
Ik mag daarnaast ook van geluk spreken dat mijn klantenkring vooruitstrevend is. Sparren, whiteboard sessies en discussies over het netwerk en diensten helpen niet alleen de klant, maar geven ook mij meer inzicht in de eisen en wensen van de klantomgeving. Hierdoor kan ik direct toetsen of beweringen van vendoren ook in de praktijk zo ervaren worden door klanten.

Ideale recept voor succes: plezier in je werk
Al met al zorgt plezier in je werk er in mijn ogen voor dat je je automatisch blijft ontwikkelen binnen en buiten je vakgebied. Neem daarbij nog een stel collega’s met een brok aan kennis en kunde die dienen als vraagbaak – en je hebt het ideale recept om je kennisniveau op peil te houden. Ben je zelf op zoek naar een nieuwe uitdaging, heb je vragen over een IT onderwerp en wil je eens met iemand sparren? Kom een keertje langs bij 4IP, ik zet de koffie voor je klaar!

René Jorissen
Solution Specialist